dijous, 26 de juliol del 2012

EUA - estiu 2010 / Grand Canyon


Mapa de Bright Angel Trail

Mapa de Grand Canyon

Sortint de Monument Valley vam enfilar cap a Grand Canyon. No està molt lluny i la idea era arribar a Cameron on teníem reservada una habitació, deixar els trastos i intentar veure la posta de sol a Desert View, el mirador més a l'est del parc. Per casualitat vam descobrir que havíem de canviar l'hora i així doncs vam tenir una hora més de marge.  Arribar a Grand Canyon és realment emocionant. És d'aquells paisatges monumentals que has vist milions de vegades a tot arreu i que sempre has somiat en visitar. I allà érem nosaltres, entrant per la porta est. Aquest mirador és una mica decepcionant. Només hi ha un petit espai on veure la vista, que està molt massificat i tot i que la vista és absolutament espectacular, et quedes amb ganes de més. 

Desert View


Wath Tower
Vam visitar una torre/museu sobre tema Navajo (on em vaig comprar un barret per a protegir-me del sol) i vam escoltar una història molt maca d'una rànger que era trompista i com un dia li van proposar de tocar l'obra 4'33'' de John Cage, una obra en tres moviments per a qualsevol instrument o grup d'instruments on a la partitura surt escrit tacet, que vol dir que s'ha d'estar en silenci sense tocar res. Ens va explicar com el compositor va concebre l'obra, buscant el silenci. Es va ficar en una cambra isobàrica i es va adonar que ni allí hi havia silenci perquè s'escoltava a sí mateix, el cor, la respiració... Per això va tenir la idea de fer una peça curta on tothom en fos part, que el so generat per tot el públic i els músics fos l'obra. El neguit, la roba, els caramels, els estossecs, els comentaris a sotaveu... Evidentment no ho va entendre ningú i és un dels clàssics moderns que tothom assegura que és una presa de pèl. Però a aquesta rànger li va fer prendre consciència de l'entorn, del so de la natura. I ens assegurava que enlloc com a Grand Canyon havia gaudit més d'aquest so. Enmig de la majestuositat del canyó, parar i escoltar era una de les experiències més intenses que havia viscut. 

Vam seure de cara a la posta de sol i vam deixar que el sol se n'anés. Va ser una estona curta però preciosa. 



Vam tornar a Cameron i vam sopar al complexe mateix on teníem l'habitació. L'endemà era el gran dia: baixaríem tot el canyó fins al riu Colorado! La meva idea inicial fer l’excursió Bright Angel Trail i baixar fins al Phantom Ranch, un petit espai enmig d'un bosc a la base del canyó. Allà lloguen petites cabanes amb aire condicionat que s'han de reservar amb molts mesos d'antelació. No vam arribar a temps i 8 mesos abans, quan preparava el viatge, ja estava tot llogat. L'alternativa era acampar amb una tenda al Bright Angel Campground. Tampoc no ho posen fàcil. Has de demanar un permís i pagar per avançat. Però ho has de fer per fax. Així ho vaig fer i mesos abans de l'estiu ja em van enviar l'autorització per a poder plantar la tenda al Phantom Ranch. Bona part del material que vam portar al viatge estava condicionat per aquesta excursió. Aïllants i sacs minúsculs que hi poguessin cabre dins la motxilla de passeig, on també havíem de posar l'aigua i el menjar. T'aconsellen que portis 4 litres d'aigua per persona per baixar i 4 per pujar. Són uns exagerats. No hi havia per tant. Com que els meus companys de viatge no estaven en massa bona forma, jo mateix vaig carregar la tenda. I de bon matí vam anar fins a Grand Canyon Village des d'on surt el camí fins el ranxo. Vam parar en diversos miradors i les vistes feien realment justícia a la fama del canyó. Espectacular és dir poc. És tan gran i és tan bonic que costa de creure. Vam estar gaudint de l'entorn i fent fotos i entre que vam fer una mica el ronso i que ens vam entretenir mirant les vistes, vam començar l'excursió massa tard. Això ho pagaríem després...  



El camí és molt fàcil. Per aquest camí pugen i baixen cada dia una colla de mules que carreguen turistes (rics) i material per al ranxo. A la part superior de l'excursió hi ha molta gent que vol aventurar-se una mica pel canyó. Però de seguida es van anar perdent i vam anar quedant sols. El passeig va ser prou agradable fins a Indian Garden, una zona molt boscosa i humida que vam agrair molt després de la baixada tan seca que estàvem fent. Vam trobar una font i vam beure a gust. Vam pensar que potser no calia estalviar tanta aigua si tenies una font a mig camí. Començava a fer força calor però en aquella zona estàvem a l'ombra i s'hi estava bé. Els meus companys no ho veien tan bé com jo i un d'ells va començar a mostrar signes evidents de motí. Vam continuar baixant i quan ja estàvem cansats vam parar per dinar una mica. 

Baixat el Bright Angel Trail

I carregant la tenda...

Descansant a l'ombra

Entre esquirols vam menjar i beure i al cap de poc vam continuant baixant. La temperatura anava pujant considerablement. Vam deixar les ombres i ens vam quedar a ple sol. Allò s'estava tornant un forn. Vaig posar la directa i vaig baixar a corre cuita. Era molt dur però vaig veure el riu Colorado una mica més avall i això em va donar ànims per a tirar endavant. Vaig arribar al fons del canyó i hi havia una cabaneta amb un porxo que protegia del sol. Ràpidament hi vaig entrar. Hi havia una família i una colla d'amics que s'estaven banyant en una petita piscineta formada per un riuet que acabava al Colorado. Quan els meus companys van arribar, amb cara de pocs amics van deixar les motxilles i van anar de cap a la piscineta, a remullar-se i a fer amics.


Una cabana i el Colorado al fons

Refrescant-se i fent amics...
Però la temperatura seguia pujant i encara faltava un tros fins al Phantom Ranch. Vam començar a caminar pel costat del Colorado i allò era absolutament insuportable. Mai he experimentat tanta calor. Una mica més enllà vam veure un pont que creuava el riu. 

Creuant el Colorado

El riu Colorado

Vam poder prendre consciència que malgrat la calor, el lloc era impressionant. De colors intensos, el riu tot vermell, les parets del canyó ben lluents... I afortunadament, quan ja no podíem més vam arribar a un bosc, a l'altre banda del riu, i un camí que portava a la zona d'acampada i al Phantom Ranch. Vam anar directes a la caseta principal del ranxo. Allà és on s'esmorza i es sopa. Encara que no teníem cabana reservada, sí que havia reservat els àpats. A dins s'estava fresquet, una delícia! I el primer lloc on se'ns van anar els ulls va ser cap a una màquina que servia llimonada fresca i natural. Ens hi vam llençar com animals assedegats. És la llimonada més bona que tastat en la vida. Ens vam fer litres i litres de llimonada asseguts a les taules d'aquell espai. Una mica més calmats vam començar a xerrar amb la noia que estava al càrrec de tot plegat. I la sort ens va començar a somriure. Ens va demanar d'on érem, Li vam explicar que de València, Barcelona i Sabadell. Resulta que aquella noia havia estat un temps vivint a Sabadell i li vam caure bé. També resulta que fins aquell mateix dia havien tingut problemes amb el subministrament d'aigua i per aquest motiu s'havien cancel·lat algunes reserves de cabanes. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Suposo que ens va veure amb aquella cara de desesperació i li vam arribar al cor. Vam sortir d'allà amb la clau de la nostra cabana flamant. Una cabaneta petita i preciosa, amb dues lliteres i aire condicionat. Era glòria. En aquell moment vam començar a apreciar la vivència en la seva plenitud. L'aventura havia estat dura però per a mi tenia fins i tot un punt místic. Un lloc tan emblemàtic, tan bonic, tan dur. I allà estàvem, estirats en un llit amb aire condicionat. Era una justa recompensa. 

La nostra cabana

Phantom Ranch
Un cop recuperats i esperant l'hora de sopar, vam anar a passejar una estona pels voltants. Al fons del canyó començava a fer ombra i la temperatura era molt més agradable. Vam passejar pel riu, vam veure ocells... 




Tampoc no ho vam fer durar gaire i de seguida vam tornar per anar a sopar. Com que vaig triar estofat de vedella, vam ser del segon torn. Ens van col·locar en una taula al costat d'una família de Boston, un matrimoni i dos fills. Eren encantadors i resulta que estaven allotjats a la cabana del costat de la nostra. Vam estar xerrant animadament amb ells compartint experiències. Ells venien d'una jornada encara més dura que la nostra i estaven feliços de poder explicar-ho davant d'aquell estofat. S'ha de dir que si la llimonada anterior era la millor que he pres mai, aquell estofat era glòria i deixava en ridícul els estofats de ma mare. Vam sopar molt i molt bé. 

A fora ja era fosc i ens van comunicar que, en una placeta al centre del ranxo, una rànger explicaria la història geològica del canyó i després aniríem a caçar escorpins. Els meus companys de seguida van posar cara de poker. No els agraden els animalons... 
La xerrada va ser molt agradable. Sota les estrelles, al fons de Grand Canyon... És una experiència que s'ha de viure. La cacera d'escorpins no tenia gaire d'èpic, com anunciava el nom de l'activitat. Jo en vaig veure un i prou. Evidentment, mirar i no tocar. Allà tot està molt ben protegit. I els escorpins, també. 
Faig fer un últim passeig i cap al llit. Després d'experimentar aquell forn no volíem repetir aquella vivència, i menys de pujada! Vam posar el despertador a les 4 del matí i ens vam adormir. 
Poques hores després ens vam llevar i vam anar a esmorzar. Allà estaven els nostres amics bostonians. Ens acompanyarien durant tota la pujada. 

Esmorzant
Encara era negra nit. Vam agafar les motxilles (i la tenda...) i cap amunt. Mica en mica va començar a fer-se de dia. Tornar a passar pel mateix lloc que el dia anterior t'havia semblat l'infern, era curiós. A aquelles hores era un passeig preciós i plàcid. Vam arribar a la cabana i la piscineta i aleshores va començar la pujada. Mil metres de desnivell. Dur però suportable. Sense parar vam anar tirant fins a Indian Garden. Allà vam descansar i vam beure. Em vaig quedar amb les ganes de passar més temps allà. Potser dedicar 2 dies a Grand Canyon també hagués estat bona idea. Acampar a Indian Garden i fer excursions per la plana central o pel Tonto Trail... Potser en una propera ocasió...


Amb els Bostonians

Company de viatge

Arribant al cim
Un últim esforç i finalment vam arribar a dalt. Cansats, adolorits i molt satisfets. Vam buscar els nostres amics però tot i que vam coincidir durant tota la pujada, allà dalt tot és ple de turistes. No els vam veure més. Un cop descansats vam passejar per la riba del canyó, admirant la vista. I tots tres teníem la sensació que cap d'aquelles persones coneixia el canyó com nosaltres, ningú l'havia viscut amb la intensitat amb la que l'havíem experimentat en aquells dos dies. 




Una gran excursió. D'aquelles que no s'obliden.

I ho hauria de deixar aquí perquè és més poètic, és més bonic. Però no puc deixar d'explicar que el primer que vam haver de fer després de tota aquella experiència, va ser buscar una dutxa!!! La propera parada era Las Vegas. Hi ha dutxes a Las Vegas? Sí. Però bé, les dutxes de Grand Canyon Village també estan bé...

dimecres, 25 de juliol del 2012

Londres - estiu 2012

Entremig dels dos concerts participatius, he tingut temps de passar un dies a Londres. Sempre és un plaer visitar aquesta ciutat i la cartellera oferia 3 espectacles que no ens podíem perdre. 

Sweeney Todd a l'Adelphi Theatre



Un Sweeney Todd clàssic, de gran format i amb grans estrelles. Després de veure la versió de John Doyle, he agraït veure un Sweeney Todd tal qual. Potser l'única peculiaritat ha estat que han canviat l'època en la que secceeix la història. Ja no estem al Londres victorià sinó als anys 40 (diria jo). Alguns llums de neó, el mobiliari i, sobretot, el vestuari en porten a aquesta època. Però és un canvi que no afecta en res al conjunt. Suposo que queda justificat per com han plantejat la "Balada de Sweeney Todd". El musical comença i acaba en una fàbrica on els treballadors estan netejant i s'expliquen els fets de Sweeney Todd entre ells, com qui explica una rondalla macabra. Fins al final no veurem que el que estan netejant és la sang que han deixat tots el personatges al final de l'obra, degollats pel Sweeney i pel Toby. Un recurs molt bonic, realment. Veure com s'expliquen la història i fan broma, i l'actitud de cada membre del cor en aquell moment, explicant històries de por mentre van fent el seu quefer quotidià sorprèn perquè estem acostumats a una Balada on es trenca la quarta paret i el cor sempre canta al públic. 

God, thats good!
El repartiment està molt encertat però mereixen un comentari apart els dos protagonistes. Michael Ball fa un Sweeney aspre, rude i contingut. Vocalment impecable. Imelda Staunton fa una Miss Lovett menudeta, enèrgica, viva i molt enamorada. Tots dos fan uns personatges molt humans on totes les transicions estan molt pensades i són molt naturals, buscant sempre la credibilitat en les reaccions dins d'una història de "grand guignol" com és aquest Sweeney. Això és un dels grans encerts de l'obra, aquesta humanitat. Tot és més intens i més dolorós. Quan finalment en Sweeney veu que ha matat la seva dona i que Miss Lovett el va enganyar i torna a cantar el vals de "Priest" (un moment meravellós, una fita del món del musical) tothom sap, i la Miss Lovett també que allò no acabarà bé. I en comptes d'acabar ballant i llençant de forma elegant Miss Lovett al forn, l'impuls d'en Sweeney és estrangular-la, en una escena de gran violència. Quan ja la té mig morta decideix llençar-la al forn. A la platea no se sent ni una respiració...


També vull destacar alguns moments de posada en escena que vaig trobar preciosos, a la barberia d'en Sweeney. Una estructura molt gran, com un gran cub negre on a dal hi ha un bagul i la cadira. En moments com "Pretty Women" van girant molt lentament l'estructura, però els actors sempre miren endavant i el que està assegut, aprofitant que la cadira gira, aconsegueix, girant subtilment, estar sempre mirant endavant. S'aconsegueix una sensació de tràveling cinematogràfic molt especial. Com un moviment de càmera en un teatre. Molt bonic. 

I un altre moment és a "Epiphany", on l'estructura s'acosta tan al públic que sembla que ens caurà a sobre. I l'energia i odi que manifesta en Michael Ball a tota la platea posa els pèls de punta.

Epiphany

Sweeney Todd és el musical que més cops he vist a la meva vida. Tres cops la versió catalana, un cop la versió castellana, la versió de John Doyle i aquesta. I la pel·lícula, és clar. No hi ha cap obra que conegui més bé i em sàpiga tots els diàlegs de memòria. I, tot i que no hi va haver sorpresa per la història, vaig estar interessat i atent durant les 2:30h que dura l'espectacle. Realment, Sweeney Todd és una obra mestra del gènere, un grandíssim musical al que no li cal massa maquillatge per a que mantingui el seu interès i la seva força brutal. 

I avui dia, per la meva experiència, pocs clàssics poden dir el mateix. 

 


Matilda al Cambridge Theatre




Matilda ha estat la sorpresa del viatge. Hem quedat encantats! Només entrar al teatre et va entrant una sensació de bon rotllo. Tot està decorat amb elements infantil, joguines de les d'abans i material escolar i els anuncis estan escrits amb guixos de colors, . I quan entres a la platea l'escenografia és tan bonica que causa impacte. L'escenari està emmarcat per centenars de peces de Scrabble de diferents tamanys i colors, posades de forma desordenada i al mig de l'escenari, set gronxadors porten les lletres del nom de la protagonista de la història. Tothom queda molt sorprès i les fotos no es fan esperar...

 
L'espectacle comença de forma espectacular. En els primers deu minuts t'ensenyen totes les cartes. Sobretot quedes impressionat per la qualitat dels nens. Nens molt petits, de vuit a onze anys que canten, actuen, es mouen i ballen amb una precisió, una entrega i una maduresa que deixa amb la boca oberta. En aquests deu primers minuts trepidants passen tantes coses que gairebé no tens temps d'assimilar-les totes. Els nens que són els reis de la casa, els pares que els cau la bava, les funcions de final de curs, els pares que es queixen dels professors, la mare de la Matilda que pensa que està grassa quan està embarassada de nou mesos i que vol un antibiòtic per a curar-se perquè ha d'agafar un vol per anar a un concurs de ball a París, el metge que canta sobre el miracle de la vida i la Matilda que canta que els seus pares pensen és un cuc i que nenes com ella justifiquen el control de la natalitat i haurien d'estar prohibides per la llei. Molt de ritme, molts canvis, molta precisió. Mil coses en poc temps però que no dóna la sensació d'atapeïment sinó de ritme i emoció. 

És difícil mantenir el ritme a partir d'aquí però aleshores Eleonor Worthington ens va robar el cor. Quina Matilda més encantadora! Una nena preciosa que va fer tota una creació amb el seu personatge. Totes les frases impecables, ni un error, vocalment perfecte... Un deu.

Naughty

Els moments corals són el millor de la funció, però. "School song" i "Bruce" són altres grans moments del primer acte, on els nens més petits es barregen amb els adults que interpreten els alumnes més grans de l'escola. Tot el repartiment és impecable. 

I al començament del primer acte és on arriba un dels moments més especials, per mi, del musical. Un moment dels que et queden marcat per sempre: "When I grow up". Una cançó molt senzilla i innocent, sobre els desitjos dels nens, del que esperen per a quan es facin grans. Comencen els nens més petits del repartiment, gronxant-se en quatre gronxadors. Cada cop amb més empenta. I altres nens més grans els van substituint fins que en el moment més culminant de la cançó, adults vestits de nens agafen empenta i es llencen cap a la platea amb tanta energia que sembla que sortiran disparats. Aleshores te n'adones que estàs veient créixer els nens en aquells gronxadors. I és tan bonic i emocionant que encara ho tinc del tot gravat. Sobretot perquè no està subratllat. És només un petit moment que dura pocs segons. Però és màgic.

When I grow up
La història és un conte infantil de Roal Dahl i té la suficient mala llet per a mantenir l'interès dels adults. Uns quants moments emotius ben posats i uns secundaris amb prou entitat ajuden a tirar de la història sense dificultats. Però el més destacable, a banda dels nens, és la posada en escena, molt rica, original, ben pensada i amb molt de ritme. Crea imatges d'impacte amb elements molt senzills i això té molt valor. 

La música no és una gran creació però és d'aquelles que s'enganxen i no te les pots treure del cap. Porto ja uns quants dies cantant "Naughty", "When I grow up" i "Revolting children" sense parar. I això també és un valor. I les coreografies recorden una mica les de Spring Awakening amb un punt de Our House, gestos secs, molta energia, salts, picar amb els peus a terra... Funcionen a la perfecció.

Revolting children

Una proposta honesta, fresca i sense pretensions. De les millors experiències teatrals que he tingut a Londres últimament. 



Ragtime al Open Air Theatre


I l'últim dia teníem Ragtime, a l'Open Air Theatre al Regents Park. És un teatre a l'aire lliure. I des del primer dia vam estar patint per la pluja. Va ploure cada dia. I aquell dia no va ser una excepció. Tot i així, vam tenir sort i pràcticament vam veure tot el primer acte sense pluja. Però a "Till we reach that day" vam haver de treure el paraigües. I tot el segon acte sota la pluja. I amb fred. I amb helicòpters (ciutat olímpica)... En definitiva, no eren les millors condicions per a gaudir de l'espectacle. I paties tant pels actors, actuen com si res sota la pluja, que costava posar-se en situació. 


Tot i així, el muntatge no està gens malament i té propostes realment curioses. L'escenari té un punt d'apocalíptic. Un descampat tot ruïnós, com un abocador d'avui dia, o fins i tot del futur. Un cotxe destrossat, un piano vell, una cartell de Barak Obama mig cremat... Els actors, amb un vestuari contemporani (s'aniran vestint d'època a mida que avanci l'espectacle), van apareixent mica en mica, mentre el públic va seient i una veu en off va narrant notícies de tot el segle XX als Estats Units. Hi ha de tot, negres, blancs, jueus... I arriba un moment en que et comencen a explicar una història, del passat, com fent un repàs d'una època llunyana. Tots els actors s'hi van incorporant. I torna a sorprendre que blancs, negres i jueus canten les seves parts sense tenir en compte els seus personatges. Sobta molt aquesta idea en una obra que té com a base el conflicte racial i la immigració. Però funciona en el cor. És la manera de tenir molts actors fent totes les escenes sense haver de tenir molts actors de cada raça per els diferents moments. I també flota la idea que avui dia és un tema més superat i que tots plegats podem conviure sense els conflictes que es van viure en aquells moments tan complicats.  El que no s'entén és que Grandfather sigui negre. És l'únic personatge que no és del cor que és d'una altra raça. Al ser només un personatge, la proposta té coherència.


Ragtime és un musical molt complex. Moltes subhistòries i molts personatges. Aquí està ben resolt i el musical es segueix amb interès. Hi ha un punt de distanciament i vol fugir del realisme en molts moments i això ajuda al musical. El cor hi és molt present tota l'estona i dóna vida i ritme al muntatge. 

Però, en alguns moments, tens la sensació que tot va massa de pressa i no paren a mastegar bé el que estan fent. Cançons com "New music" estan desaprofitades i passen com si res, cantades de qualsevol manera, molt ràpida, sense la seva introducció, tallant estrofes... Una pena. 

Una grua immensa serveix per a donar una mica de moviment a l'escenografia, que és molt estàtica, afegint algun element com una estàtua de la llibertat, un gronxador o una caixa forta, al mig de l'escenari. Petits elements ben posats que donen un puntet d'espectacularitat a un muntatge més aviat sobri. 


Del repartiment només destacaria, en negatiu a Rolan Bell (Coalhouse). No té carisma i vocalment, si més no aquell dia, no va estar a l'alçada del paper, fent numbrosos galls. Acostumat a Brian Stokes Mitchell, Rolan Bell no li arriba ni a la sola. 

Potser costa ser objectiu amb aquest muntatge. La pluja, el fred i els helicòpters no ajudaven. Però tot i que al segon acte, quan Coalhouse agafa protagonisme, es nota que baixa l'interès perquè l'actor no el sap mantenir, en general crec que és un bon muntatge. Jo el vaig trobar més interessant que el revival que van fer a Nova York fa pocs anys, que era més realista, però molt més avorrit.

En tot cas, encara espero la versió definitiva de Ragtime.


diumenge, 8 de juliol del 2012

El musical participatiu

L'Obra Social "la Caixa" fa anys que organitza concerts participatius. Fa 15 van començar amb els Messies de Händel participatius i la proposta va tenir tanta acceptació que ha continuat ben viva fins avui. I mica en mica s'ha anat obrint a altres obres: Carmina Burana, el Rèquiem de Brahms, Grans Cors d'Òpera... Sempre amb la voluntat de fer arribar gran música a aficionats al cant coral, amb les millors condicions artístiques.

Per aquesta voluntat de qualitat de l'Obra Social, em va fer especialment il·lusió que em cridessin per escriure'ls un projecte de concert participatiu però de musicals. Ells tenen molta experiència en el món clàssic però aquest gènere, que sembla que cada cop està més de moda i que genera tan d'entusiasme, se'ls escapa. 


Així doncs, els vaig escriure un projecte que va ser com una carta als reis. Hi vaig posar de tot. I a l'engròs!
I els va agradar molt. I aquí va acabar la cosa, temporalment. 

Un temps més tard em van tornar a demanar un altre projecte, aquest cop d'un format més petit, més controlable i més assequible econòmicament, que es presentaria al CaixaForum, en el cicle de les Nits d'estiu i dins la programació del Grec. 

Aquest projecte és el que finalment ha vist la llum i s'estrenarà dimecres que ve.

I de moment està sent una experiència magnífica. Començant per la creació del projecte en sí: una pàgina en blanc i la història del teatre musical als teus peus! He tingut la ferma voluntat de presentar el musical des del meu punt de vista, allunyat de la moda actual, més basada en l'èxit fàcil, en operacions purament comercials que es basen en temes populars, que sovint no tenen res a veure amb el musical, i que a nivell teatral acostumen a no tenir cap interès. Aquest tipus de teatre ha fet molt de mal al gènere i jo volia reivindicar el teatre musical de sempre, el teatre de qualitat que ha passat a l'història gràcies a grans partitures i grans lletristes. 

Vaig pensar que, donat que no s'ha fet mai res així en aquest país, seria molt bo començar per un repàs a la història del musical a través dels seus autors més emblemàtics. Així doncs, vaig dividir el concert en tres suites on cada una representa una època, i una obertura. Decidir qui entrava i qui no, no em va costar gaire. Evidentment no estan tots els que són. Però són tots els que estan. En alguns casos vaig optar pel gust personal. Tampoc no volia fer un concert enciclopèdic. Potser algú trobarà a faltar algun autor imprescindible. És possible. Els 45 minuts del concert tampoc no donen per a més. Però jo estic molt satisfet de la selecció. 

A mida que anava construint el concert s'anava perfilant tot plegat. Dos solistes, un director d'escena, dos traductors, un pianista d'assaig, una orquestra de deu músics. I un cor participatiu de 125 persones. 





Seleccionar el cantaires va ser un bon maldecap. Un cop es va fer pública la proposta, vam tenir moltíssimes inscripcions. De tal manera que després de fer algunes audicions per veure qui era apte i qui no, es va haver de fer un sorteig davant de notari i, malauradament, molta gent va quedar fora del concert.

He de dir que l'experiència humana està essent el millor d'aquesta aventura. Tenim la immensa sort de comptar amb un cor d'un altíssim nivell i l'entusiasme que desprèn sempre és tan enriquidor que cada assaig ha estat una gran satisfacció que tant el director d'escena com jo mateix hem gaudit enormement. Només han estat quatre assajos i el primer dia s'havia de portar tot el repertori après i l'últim dia s''havia de cantar tot de memòria. No ha estat gens fàcil i el cor a complert a la perfecció. 
 
Amb els solistes també hem tingut una gran sort. Tant la Mone com el Toni Vinyals han estat molt generosos amb el seu temps i han treballat de valent per arribar a bon port. Jo els agraeixo molt totes les hores extres que hi han posat. 

I també ha estat un gust treballar amb el director d'escena, el Xavi Casan. Poder-te concentrar només en la part musical mentre que algú que coneix i estima el gènere com ningú treballa la part escènica no només és molt pràctic sinó que ha estat molt interessant, enriquidor i molt divertit!



I dir que tenim les millors traduccions possibles a càrrec de la Maria Carme Mateu i el Cèsar Aparício tampoc està de més.

Tant de talent posat i una energia positiva immensa fa pensar que tot plegat pot ser una gran festa!

Dilluns tenim el primer assaig amb l'orquestra. Espero que les orquestracions estiguin a l'alçada i tot vagi sobre rodes. La part instrumental té risc. Només tenim un assaig i al dia següent el general. Però tenim uns músics molts bons i confio que no hi haurà cap problema. 

Dimecres estrena. Dos concerts, un a les 20h i un altre a les 22h. Afortunadament, la cosa no quedarà aquí i dimecres següent hi tornarem. 

El Messies porta 15 anys. Potser d'aquí a 15 anys us escric la crònica de la quinzena edició de El musical participatiu.

Doncs estaria molt bé!

_________________________


Aquí us deixo el programa del concert

Obertura
· Overture (fragment)
Jule Styne – Funny girl (1964)

Suite 1
· En aquest concert / Comedy tonight
Stephen Sondheim – A funny thing happened on the way to the forum (1962)
· Velles aigües / Ol' man river
Jerome Kern / Oscar Hammerstein II – Show boat (1927)
· Tinc el ritme / I got rhythm
George Gershwin / Ira Gershwin – Girl crazy (1930)
· I tot s’hi val / Anything goes
Cole Porter – Anything goes (1934)
· Tu mai camines sol / You’ll never walk alone
Richard Rodgers / Oscar Hammerstein II – Carousel (1945)

Suite 2
· Coral de Westfàlia / Westphalia chorale
Leonard Bernstein – Candide (1956)
· La plaça es torna un mercat / Down in MacConnachy Square
Frederick Loewe / Alan Jay Lerner – Brigadoon (1947)
· Alba i vespre / Sunrise sunset
Jerry Bock / Sheldon Harnick – Fiddler on the roof (1964)
· Ja et pots posar elegant / Put on your Sunday clothes
Jerry Herman – Hello, Dolly! (1964)

Suite 3
· I tot plegat! / All that jazz
John Kander / Fred Ebb – Chicago (1975)
· Jelicants per a gats jelicals / Jellical songs for jellical cats
Andrew Lloyd Webber / T. S. Eliot / Trevor Nunn - Cats (1981)
· Jo et cuidaré / I’ll cover you (reprise)
Jonathan Larson – Rent (1996)
· Nous ritmes / New music
Stephen Flaherty / Lynn Ahrens – Ragtime (1998)
· Som als anys seixanta / Welcome to the 60s
Marc Shaiman / Scott Wittman – Hairspray (2002)
· No sentiu cantar la gent? / Do you hear the people sing?
Claude-Michel Schönberg / Alain Boublil - Les misérables (1985)


Excuses de final de curs

Els finals de curs acostumen a ser una bogeria i això afecta de ple a la publicació de nous posts en aquest blog. Em sap greu, la veritat, perquè m'agradaria ser més constant i anar escrivint tot de coses que tinc al cap i estan pendents. Ja fa més de mig any que vaig anar a Nova York i vaig veure The book of mormon o Porgy and Bess i m'agradaria fer una petita crònica de cada espectacle que vaig veure. O acabar la meva col·lecció de posts sobre els parcs nacionals de l'oest americà... 

Però aquest any ha estat especialment intens i se m'han acumulat moltes coses. I totes bones! 

Vaig començar al maig amb un concert maco de teatre musical. Sondheim, Bernstein i Les misérables. Molta feina d'orquestrar i molts assajos per dirigir. Finalment va anar molt bé i tothom en va sortir molt content. 

One day more


Lovely ladies


Al juny vaig unir totes les meves corals i una bona colla de musics i ens en vam anar a L'Auditori de Barcelona. Una mica més de Sondheim i una obra meva. Va ser tot un privilegi compartir programa amb aquest gran autor. L'experiència de dirigir a L'Auditori és de les que no s'obliden. També estic molt content de com va anar tot plegat. 


Assajant Sondheim


Final del concert

Tot just després em van sortir dos encàrrecs per escriure un parell de bandes sonores. Una sèrie documental dirigida per Jordi Llompart i un corporatiu de les caves Torres...

I això ho he hagut de fer mentre escrivia les orquestracions de El musical participatiu, el projecte en que estic ficat de ple en aquests moments i del que us en parlaré en el proper post. 

Milers d'assajos, milers d'hores davant l'ordinador i el meu inseparable Finale, i fent les hores de feina de cada setmana han estat una mica massa. En èpoques de crisi un no es pot lamentar de tenir feina però ja es podria repartir al llarg de l'any!

En tot cas, la feina s'ha anat acabant, ara estic més lliure i tot aquest lament és la meva excusa i la presentació del concert que dirigiré la setmana que ve.