diumenge, 8 de juliol del 2012

El musical participatiu

L'Obra Social "la Caixa" fa anys que organitza concerts participatius. Fa 15 van començar amb els Messies de Händel participatius i la proposta va tenir tanta acceptació que ha continuat ben viva fins avui. I mica en mica s'ha anat obrint a altres obres: Carmina Burana, el Rèquiem de Brahms, Grans Cors d'Òpera... Sempre amb la voluntat de fer arribar gran música a aficionats al cant coral, amb les millors condicions artístiques.

Per aquesta voluntat de qualitat de l'Obra Social, em va fer especialment il·lusió que em cridessin per escriure'ls un projecte de concert participatiu però de musicals. Ells tenen molta experiència en el món clàssic però aquest gènere, que sembla que cada cop està més de moda i que genera tan d'entusiasme, se'ls escapa. 


Així doncs, els vaig escriure un projecte que va ser com una carta als reis. Hi vaig posar de tot. I a l'engròs!
I els va agradar molt. I aquí va acabar la cosa, temporalment. 

Un temps més tard em van tornar a demanar un altre projecte, aquest cop d'un format més petit, més controlable i més assequible econòmicament, que es presentaria al CaixaForum, en el cicle de les Nits d'estiu i dins la programació del Grec. 

Aquest projecte és el que finalment ha vist la llum i s'estrenarà dimecres que ve.

I de moment està sent una experiència magnífica. Començant per la creació del projecte en sí: una pàgina en blanc i la història del teatre musical als teus peus! He tingut la ferma voluntat de presentar el musical des del meu punt de vista, allunyat de la moda actual, més basada en l'èxit fàcil, en operacions purament comercials que es basen en temes populars, que sovint no tenen res a veure amb el musical, i que a nivell teatral acostumen a no tenir cap interès. Aquest tipus de teatre ha fet molt de mal al gènere i jo volia reivindicar el teatre musical de sempre, el teatre de qualitat que ha passat a l'història gràcies a grans partitures i grans lletristes. 

Vaig pensar que, donat que no s'ha fet mai res així en aquest país, seria molt bo començar per un repàs a la història del musical a través dels seus autors més emblemàtics. Així doncs, vaig dividir el concert en tres suites on cada una representa una època, i una obertura. Decidir qui entrava i qui no, no em va costar gaire. Evidentment no estan tots els que són. Però són tots els que estan. En alguns casos vaig optar pel gust personal. Tampoc no volia fer un concert enciclopèdic. Potser algú trobarà a faltar algun autor imprescindible. És possible. Els 45 minuts del concert tampoc no donen per a més. Però jo estic molt satisfet de la selecció. 

A mida que anava construint el concert s'anava perfilant tot plegat. Dos solistes, un director d'escena, dos traductors, un pianista d'assaig, una orquestra de deu músics. I un cor participatiu de 125 persones. 





Seleccionar el cantaires va ser un bon maldecap. Un cop es va fer pública la proposta, vam tenir moltíssimes inscripcions. De tal manera que després de fer algunes audicions per veure qui era apte i qui no, es va haver de fer un sorteig davant de notari i, malauradament, molta gent va quedar fora del concert.

He de dir que l'experiència humana està essent el millor d'aquesta aventura. Tenim la immensa sort de comptar amb un cor d'un altíssim nivell i l'entusiasme que desprèn sempre és tan enriquidor que cada assaig ha estat una gran satisfacció que tant el director d'escena com jo mateix hem gaudit enormement. Només han estat quatre assajos i el primer dia s'havia de portar tot el repertori après i l'últim dia s''havia de cantar tot de memòria. No ha estat gens fàcil i el cor a complert a la perfecció. 
 
Amb els solistes també hem tingut una gran sort. Tant la Mone com el Toni Vinyals han estat molt generosos amb el seu temps i han treballat de valent per arribar a bon port. Jo els agraeixo molt totes les hores extres que hi han posat. 

I també ha estat un gust treballar amb el director d'escena, el Xavi Casan. Poder-te concentrar només en la part musical mentre que algú que coneix i estima el gènere com ningú treballa la part escènica no només és molt pràctic sinó que ha estat molt interessant, enriquidor i molt divertit!



I dir que tenim les millors traduccions possibles a càrrec de la Maria Carme Mateu i el Cèsar Aparício tampoc està de més.

Tant de talent posat i una energia positiva immensa fa pensar que tot plegat pot ser una gran festa!

Dilluns tenim el primer assaig amb l'orquestra. Espero que les orquestracions estiguin a l'alçada i tot vagi sobre rodes. La part instrumental té risc. Només tenim un assaig i al dia següent el general. Però tenim uns músics molts bons i confio que no hi haurà cap problema. 

Dimecres estrena. Dos concerts, un a les 20h i un altre a les 22h. Afortunadament, la cosa no quedarà aquí i dimecres següent hi tornarem. 

El Messies porta 15 anys. Potser d'aquí a 15 anys us escric la crònica de la quinzena edició de El musical participatiu.

Doncs estaria molt bé!

_________________________


Aquí us deixo el programa del concert

Obertura
· Overture (fragment)
Jule Styne – Funny girl (1964)

Suite 1
· En aquest concert / Comedy tonight
Stephen Sondheim – A funny thing happened on the way to the forum (1962)
· Velles aigües / Ol' man river
Jerome Kern / Oscar Hammerstein II – Show boat (1927)
· Tinc el ritme / I got rhythm
George Gershwin / Ira Gershwin – Girl crazy (1930)
· I tot s’hi val / Anything goes
Cole Porter – Anything goes (1934)
· Tu mai camines sol / You’ll never walk alone
Richard Rodgers / Oscar Hammerstein II – Carousel (1945)

Suite 2
· Coral de Westfàlia / Westphalia chorale
Leonard Bernstein – Candide (1956)
· La plaça es torna un mercat / Down in MacConnachy Square
Frederick Loewe / Alan Jay Lerner – Brigadoon (1947)
· Alba i vespre / Sunrise sunset
Jerry Bock / Sheldon Harnick – Fiddler on the roof (1964)
· Ja et pots posar elegant / Put on your Sunday clothes
Jerry Herman – Hello, Dolly! (1964)

Suite 3
· I tot plegat! / All that jazz
John Kander / Fred Ebb – Chicago (1975)
· Jelicants per a gats jelicals / Jellical songs for jellical cats
Andrew Lloyd Webber / T. S. Eliot / Trevor Nunn - Cats (1981)
· Jo et cuidaré / I’ll cover you (reprise)
Jonathan Larson – Rent (1996)
· Nous ritmes / New music
Stephen Flaherty / Lynn Ahrens – Ragtime (1998)
· Som als anys seixanta / Welcome to the 60s
Marc Shaiman / Scott Wittman – Hairspray (2002)
· No sentiu cantar la gent? / Do you hear the people sing?
Claude-Michel Schönberg / Alain Boublil - Les misérables (1985)


1 comentari: