dissabte, 5 de març del 2011

Jesucrist va existir realment?

Sempre m'ha apassionat el tema de la religió. Des del meu lloc d'ateu convençut, el misteri de la fe m'ha semblat sempre un enigma sense solució. Des del meu punt de vista racional, tot el fet religiós té una explicació antropològica i històrica òbvia i avui dia no té sentit creure en fets paranormals. Però avui dia la gent hi segueix creient. I a tot el món. Fins i tot bons amics meus hi creuen. I són gent culta i intel·ligent. Per això, aquesta incongruència tan monumental sempre l'he trobada interessantíssima. Una cosa que jo entenc com un conte de fades, mitja humanitat (o més) hi creu i fins i tot estaria disposada a qualsevol cosa per a defensar-la.

Ara podria estar tres hores parlant sobre tot plegat: fanatismes, dobles morals, el vaticà, el PP, l'Opus, la inquisició... Però em vull aturar en un tema que sempre havia donat per entès i del qual fa poc m'ha semblat veure la llum: la figura de Jesucrist. Una figura sobre la qual fins i tot els ateus més escèptics diuen que sí, que està demostrat que la figura històrica va existir, tot i que no va fer tota la colla de miracles de què la Bíblia parla. Tothom sap que Jesucrist va existir. Ningú sap com ho sap, però.

I si, en realitat, Jesucrist va ser una invenció? I si no va existir mai? Riu-te de les innocents teories de Dan Brown i el seu codi davincià! Bona part del món segueix la doctrina catòlica i aquesta es basa fonamentalment en la figura de Jesús. Si es demostrés sense dubte que aquest no va existir... El món s’acaba!

Per començar vull dedicar un fort aplaudiment a l’Església. Ens ha convençut a tots i ens ho hem empassat sense dubtar. Ni la Coca-Cola té un sistema de màrqueting tan eficaç. Per altra banda, una clatellada afectuosa a tota la societat que no ha tingut la més mínima curiositat ni l’interès per a fer sortir a l’opinió pública els més que evidents dubtes respecte a la realitat d’aquest personatge.

Tot va començar quan vaig veure el documental Zeitgeist. Un documental molt efectista i manipulador que té una sèrie de teories molt interessants sobre Jesús, el sistema econòmic mundial i sobre l’atac terrorista de l'11 de setembre de 2001 als EUA. Diu, sense cap mena de dubte, que Jesús va ser un invent molt posterior al seu hipotètic naixement i que és un recull de característiques i fets coincidents en moltes altres religions, mites i societats. Si pares a analitzar atentament el que diu, t’adones que algunes de les coses que proposa són pura invenció i que no estan gens documentades. Però si més no, em va servir per a inculcar-me el dubte. Si realment Jesucrist no va existir, són impressionants les conseqüències que tindria en la nostra societat si el món s’atrevís a acceptar-ho.

Jo no sóc historiador però, per pur sentit comú, penso que la manera de verificar un fet històric llunyà és revisant la documentació de l’època. I en aquella època s’escrivia molt i de tot. Fins i tot del més insignificant lladre se n’escrivien pàgines i pàgines.

Així doncs, si busquem informació en els textos dels historiadors de l’època, només trobem dos breus passatges d’un historiador del segle I anomenat Flavi Josep en els quals lloa les virtuts de l’home, diu que és el Messies, que va ressuscitar, etc. Tenint en compte que era jueu i que mai es va convertir al cristianisme, són uns textos força sospitosos. Els experts, en general, opinen que aquí hi ha una interpolació, ja que els textos van estar guardats per cristians i no van sortir a la llum fins molts anys després. 

També tenim Tàcit. En aquest cas no hi ha tant de consens en el fet que hi hagi interpolació en els seus textos però sembla que Tàcit es va limitar a escriure el que els cristians li havien dit o el que a Roma es pensava d’ells. Sigui com sigui, tan Flavi Josep com Tàcit van néixer anys després de la suposada mort de Jesús, o sigui que no van tenir cap informació de primera mà i els seus escrits tenen un valor molt relatiu. 

Aquests són els textos seculars bàsics en els quals se sustenta l’existència de Crist. Un personatge que va ser tot un fenomen de masses no hauria de ser més representat en els textos d’aleshores? Evidentment, sí.
Els investigadors diuen que els primers textos cristians són les cartes de Sant Pau. Cap a la meitat del segle I. No hi ha cap referència a la virginitat de Maria, ni s'hi parla de cap miracle, ni es diu que Sant Pau visqués en l’època de Jesús, ni s'associa la mort de Jesús amb el judici davant de Pilat. Aquests textos són anteriors als evangelis. Els evangelis apòcrifs, que són també anteriors als quatre evangelis de la Bíblia, tampoc parlen d’aquestes qüestions. Segurament van ser un invent posterior.

Després tenim la Bíblia i tots els escrits religiosos. Demanar rigor històric als evangelis crec que a aquestes alçades no és necessari. 

En definitiva, que un fenomen de masses com es diu que va ser Jesucrist no tingui una gran representació en els escrits de l’època, tenint en compte que els romans ho posaven tot per escrit, és un motiu de pes per a dubtar de l’existència d’aquest personatge. 

També tenim un munt de mites i divinitats d’altres religions i cultures que comparteixen multitud de característiques amb Jesús. És sabuda l’obsessió del cristians per esborrar ritus o festes, paganes o d’altres religions, absorbint-les i substituint-les per les seves. Així doncs, és molt probable que la figura de Jesús sigui una barreja d'elements d’altres cultures que ha desembocat en el personatge definitiu.

Bé, ja he dit abans que no sóc historiador i potser no tinc en compte qüestions fonamentals que algú amb més seny em podria rebatre sense parpellejar. Però també és cert que no em crec el primer que llegeixo per internet o veig en una pel·lícula. M’agrada contrastar la informació i arribar a conclusions per mi mateix. I això és el que he fet. 

El que és segur és que no tenim proves irrefutables de la seva existència. Ans el contrari. Que no tinguem proves que va existir tampoc no vol dir que no existís. Però, afortunadament, tenim el sentit comú...

De vegades em pregunto, en un exercici d'història-ficció, què passaria si el  món acceptés que Jesús és una invenció humana. Però veig implicacions tan grans que no m’ho sé imaginar. No em puc imaginar un món sense el domini de la religió sobre la humanitat, dient-li què ha de fer i com s’ha de comportar. No em sé imaginar l’Església acceptant una veritat que no sigui la seva i molt menys cedint tot el seu poder de manipulació i la seva situació de privilegi.

Però reconec que un sentiment de satisfacció em recorre l’espinada cada cop que hi penso...

Malauradament, tal i com està el món avui dia, tal i com ens té collats el món eclesiàstic, fer caure aquest mite és més difícil que el fet que el PP accepti el matrimoni homosexual. 

Però aquesta és una altra història i serà contada en una altra ocasió...

9 comentaris:

  1. Suposo que alguna prova deu haver si fins i tot els ateus estan d'acord en que va existir... Però jo tampoc sóc historiadora, ni tinc cap prova... I mira, hi ha "veritats" que després s'ha vist que rien de rien

    ResponElimina
  2. Que ateus i religiosos creguin en la seva existència només demostra que ens hem cregut el que ens han explicat sense pensar. Si els pares no ens haguéssin dit que els reis eren ells, encara hi seguiríem creient. Tu mateixa dius que no tens cap argument per justificar-ho. Ens han venut la moto i l'hem comprat sense dubtar.

    ResponElimina
  3. fes un cop d'ull al Tractat d'ateologia de Michael Onfray, que dedica un capítol sencer a desmentir la historicitat de Jesús. I sí, fins i tot els ateus creuen que va existir, però amb dos mil anys de mentides i amb una cultura totalment cristiana (som ateus cristians, vaja), no és d'extranyar que ni se'ns passi pel cap plantejar-nos-ho.

    ResponElimina
  4. Gràcies per recomenar-me aquest llibre. L'estic llegint i és molt interessant. I és cert això que dius que som ateus cristians. L'altre dia ho vaig comentar a casa dels pares i ells tots convençuts em deien que Jesús va ser el primer comunista... :-)
    Quan els vaig explicar que segurament ni va existir, no ho van acceptar de cap manera.

    Realment, el que s'aprèn a l'escola, costa molt de desaprendre...

    Gràcies altre cop per la suggerència!

    ResponElimina
  5. Un tractat de teologia, necessitaria! Com saps et parla un científic. En atur, però científic... I com a tal la meva feina ha estat tractar de crear models que funcionin millor i millor cada cop, per entendre com interacciona la matèria, com es comporta l'univers, quines lleis el regeixen. I això es fa basant-se en el mètode científic. D'altre banda, la religió busca l'explicació al perquè estem aquí, quin és el sentit de l'existència. Les creences religioses es fonamenten en la FE.
    Fe i mètode científic pertanyen, doncs a models de raonament diferent. Son mons diferents (ortogonals, diria un matemàtic, que vol dir que no interaccionen...), que fan servir llenguatges diferents dels quals cal conèixer-ne els codis per entendre'ls. Jo he aprés que intentar justificar-ne un fent servir arguments de l'altre condueix a paradoxes. Cal deixar ambdós mons funcionant de manera independent i cadascun d'ells donant resposta a aquelles preguntes per a les que ha creat el seu mètode.
    Si no has estat "educat" en la religió, si no has tingut mai una experiència de fe... no tens les eines per entendre el mon religiós. I condueix a conclusions que no tenen sentit intentar fer servir el mètode científic per raonar l'existència de déu. Mira ...es com intentar jugar un partit de futbol amb les regles del Basket ... es que de fet no podries ni començar el joc !!!
    La fe neix del cor (no del que batega..., de l'altre) i només des del cor es troben respostes amb sentit si les preguntes fan referència a déu.
    Pe tant no perdré ni un bri d'energia intentant justificar l'existència de Jesús, buscant astúcies lèxiques per justificar la santíssima trinitat o emparant-me en misterioses escletxes en la ciència mèdica, provar de trobar arguments per deixar que Maria segueixi sent verge! No em cal; tot això és només el llenguatge de la Fe. I com et deia, em parla directament al cor. I el cor l’entén. Vaja! ... per com arrufes les celles ja veig que els arguments que et presento et convencen poc.
    Malauradament a l'experiència personal de cascú amb déu s'hi barreja l'Església. L'estructura, la jerarquia, segles d'història, i , com bé sabem tots, de corrupció, de poder sagnant, herències i costums mal reinterpretats per l’època actual. Però també la tasca de tantes i tantes persones que vivint el seu dia a dia fan la seva església “salvant” els que tenen més a prop. I ja saps que son aquests ens els que jo m’emmirallo.
    Be... en seguirem parlant, suposo.

    ResponElimina
  6. Ei, Jordi! Quin gust tornar-te a veure per aquí!
    T'he de dir que estic totalment d'acord amb tu. Fe i ciència són antònims. Però el cert és que en aquest post no he posat en entre dit la fe (que podria, eh? Però és un altre debat) sino l'existència històrica de Jesucrist, que sembla que ningú dubta i on es fonamenta el cristianisme. Aquest és un tema que trobo intetessantíssim perquè gairebé ningú se'l planteja i jo crec que és fonamental.

    Com ho veus?

    ResponElimina
  7. Otro post interesante como atractivo. La existencia de la figura central de la religión católica. Jesucristo. Jesús "el Cristo".
    Teniendo en cuenta la lejanía de los hechos de su existencia, y conociendo la antigüedad de los textos, sus sucesivos autores e interpretaciones y el trasiego de los mismos a través de los tiempos, resulta dificil dar fe de ello, de igual manera que negar lo contrario. Sin embargo, ¿ te has preguntado, porque durante más de tres mil quinientos años la humanidad ha querido permanecer inmersa en ésta creencia?. Digo tres mil quinientos años aproximadamente, porque ahí surgió la figura de Moisés o Moshé (rescatado de las aguas), hacia el siglo XIII a.c., y de él si que habla la historia. Cómo bien dices, Flavio Josefo, Filón de Alejandría y Maneton. Porque la venida de Jesús el Cristo, dio origen al Cristianismo, pero sus profetas pertenecen al Judaísmo y posteriormente al Islamismo .
    Tres religiones de continuidad que hunden sus raíces insondables en unos tiempos en los cuales y concretamente con referencia a Moisés estaba empezando la protoescritura. Entiendo pues sobre la dificultad de hallar certezas escritas. Y casi todas las tradiciones judías eran orales.
    Repito la pregunta, quizás para poder abordar el tema desde una perspectiva diferente ¿porqué se ha dedicado el hombre, el humano, tres siglos y medio de su tiempo en custodiar y seguir este sentido espiritual salvífico y con tres religiones herederas y hermanas unas de las otras?.
    Claro que teniendo en cuenta los 3.500 millones de años que puede tener nuestro propio origen sobre la tierra, 3.500 años es sólo un suspiro.

    Te adjunto un libro fabuloso que hace poco compré, publicado hace unos meses pero que ya ha tenido su resonancia incluso en latino América. Te advierto, difícil de seguir, pero con paciencia sobrevolando sobre él y a modo de compañero a ratos, es muy interesante.

    Biblia, Corán, Tanaj.
    Tres lecturas sobre un mismo Dios.
    Roberto Blatt.
    Edit. Turner, 2016.
    Diseño de portada, el mosaico más antiguo que se conoce de la ciudad de Jerusalén. Ciudad de Madaba en Jordania.

    Una cosa es la existencia de algo, otra, la fe que nos mueve a creer en ese algo.

    P.D. sigue escribiendo. Lo haces muy bien.




    ResponElimina
    Respostes
    1. Muy buenas, Anónimo!

      La verdad es que me alegra mucho de ver que alguien pasea por las cosas que he escrito. A veces uno acaba pensando que esto del blog es un diario personal y no una ventana al mundo. Y respecto a tu pregunta...

      Fe, religión, ciencia, realidad... Muy difícil saber que se cocía hace 3500 años... Pero la ignorancia y la superstinción humana no conoce límites... Así que cualquier explicación antropológica sobre mitos y leyendas será más creible para mi que el creer en dioses creados a imagen del hombre.

      De todos modos, el post se refería a Jesucristo en particular y sobre el hecho que el mundo entero ni siquiera se plantee si su existencia fue real. Yo mismo viví toda la vida creiéndolo si dudar. Ahora que lo dudo (y mucho) me parece mentira haber vivido todo este tiempo en la hinopia.

      Buscaré ese libro que comentas y lo leeré con mucho interés. Y muchas gracias por tu aportación! Muy apreciada.

      Un abrazo

      Elimina
    2. Por contribuir y ahondar una pizca más, en ésta, tu valiosa reflexión sobre la verdadera existencia o no, de Jesucristo y tu pregunta de, porqué la gente no se siente motivada por su descubrimiento o falsedad.
      Lo primero, sí que la gente está motivad, lo ha estado siempre y seguirá estando, desde grandes filósofos a iluminados científicos, pasando por historiadores, a gente común, han reflexionado en todos los tiempos sobre ello. Tanto en su favor como en su contra. Es más, hoy en día, la ciencia sigue en ello, escudriñando la materia(presunta,para muchos y auténtica para otros), como la Sábana Santa de Turín, o el Santo Sudario de Oviedo. ¿si?, ¿no?.
      En tantos siglos de fe,religión y creencias, entreveradas en el cuerpo social,usos y costumbres de las tres monoteístas, en ésta parte del mundo, y debido a la deriva laicista del cristianismo, creo que ya forma parte de nuestro ADN. De algunos, la mayoría, no de todos.
      Puede que, para los más sensibles, la infinita soledad del hecho de nuestra minúscula pequeñez, junto a la brevedad de nuestro existir, frente a la inmensidad del universo, y su eternidad, motive y aliente la idea de Dios, como principio y fin de todo cuanto nos rodea. Quizá nos consuele. Nos oriente en el horizonte para evitar el mal. Dirás entonces que, para eso ya tenemos el código Civil y el penal y los policias. Sin duda. Pero los códigos jurídicos no hablan del amor, que es digamos, la argamasa por la cual el hombre hace miles, millones de actos hermosos para sí y para los demás, sin otra recompensa que hacer el bien por si mismo.
      Digo, la idea de Dios, ya que esos son los pilares de la religión.
      Y Jesucrito, es precisamente la humanización de Dios, el eslabón . Atribuyendo a Dios el máximo apelativo que lo humaniza, Dios es amor, es decir, su hijo sacrificado, Jesús el Cristo.
      En fín, es sábado, y no son horas de tanta profundidad.
      Eres muy amable por haber contestado.
      Ayuda mucho compartir el agua en el desierto.
      Feliz fin de semana.

      Elimina